dinsdag 17 maart 2020

Coronavirus: even geen politiek

We leven in bijzondere tijden. Spannend ook. Het coronavirus leidt tot maatregelen die we nog niet eerder heb meegemaakt. Zoals de burgemeester in zijn open brief aangeeft: “de getroffen maatregelen zijn zeer ingrijpend. Deze crisis treft onze samenleving in het hart.” De minister-president heeft maandagavond 16 maart bovendien aangegeven dat deze crisis nog wel even aanhoudt.

Deze crisis leidt ook tot nepnieuws. Helaas zijn er mensen die dit moment misbruiken met het doel om de samenleving te ontwrichten. Nieuwsberichten volgen elkaar in rap tempo op, waarbij de meest extreme berichten snel gedeeld worden. Dit is hèt moment om allereerst te vertrouwen op informatie van de formele instanties, kranten en onderzoeksorganisaties.

Dat wil niet zeggen dat we kritiekloos moeten zijn. Wel moeten we rekenschap nemen van de buitengewone tijd waarin we leven. De politiek is nu even niet aan zet. Het vergroten van onze verschillen, brengt ons niet dichter bij de oplossing.

Even geen politiek

Dit is geen tijd om politiek te bedrijven. Dit is een tijd van samenwerken, op elkaar letten en de schouders eronder zetten. Met elkaar kunnen we deze crisis aan. Daarvan zijn er ook mooie voorbeelden in onze stad.

Diverse buurtinitiatieven zijn ontstaan om mensen te helpen, bijvoorbeeld bij het doen van boodschappen of met het uitlaten van de hond. Zeker nu we meer vanuit huis werken, ontstaat ruimte om (nog) meer naar elkaar om te zien. Doe dat wel veilig: houdt afstand en help alleen als je zelf gezond bent.

Wil je ook helpen?

Dat is fijn! Neem daarvoor telefonisch contact op met MOvactor. MOvactor coördineert samen met de wijknetwerken de diverse buurtinitiatieven die bekend zijn. Je eigen wijknetwerk benaderen kan natuurlijk ook.

Hoe verder?

Het bestuur van D66 Nieuwegein heeft alle activiteiten opgeschort tot in ieder geval 6 april. Ook de gemeenteraad komt voor 6 april niet meer fysiek bij elkaar. De fractie gaat op zoek naar alternatieven, zoals videoconferencing. We blijven constructief kritisch de situatie volgen. Indien nodig werken we samen met de andere fracties en het college om de situatie het hoofd te bieden. Dat vraagt om flexibiliteit, inlevingsvermogen, maar ook loslaten en vertrouwen geven.

We wensen jullie allemaal veel liefde en gezondheid toe.

Let goed op jezelf en elkaar.