zaterdag 16 februari 2019

Nieuwegein inclusief: de regenboogagenda

voor overal jezelf kunnen zijn

Dinsdagavond 12 februari 2019 organiseerde de gemeente Nieuwegein samen met COC Midden-Nederland en Art.1 Midden-Nederland de avond ‘Nieuwegein inclusief: Regenboogagenda’.

Deze avond geeft uitvoering aan de D66 motie om werk te maken van het Regenboog Stembusakkoord.

Zo’n 30 inwoners gingen in gesprek over hoe de gemeente nog inclusiever kan zijn voor haar LHBTI-inwoners.

De wethouder opende de avond en nodigde hierbij iedereen uit om ervaringen te delen en actief mee te denken over welke acties nodig zijn om die inclusiviteit te bereiken. Na een inspirerende infosessie van Yonah Lamers van de Transketeers, over waar LHBTI ook alweer voor staat, en wat meer informatie over het regenboog stembusakkoord van Simon Timmerman, voorzitter COC midden-Nederland, kon de brainstormsessie van start.

In drie groepen werden niet alleen ideeën en ervaringen gedeeld, ook werden er direct concrete acties aan gekoppeld. Hier zijn prachtige resultaten uitgekomen waaronder:

• Zichtbaarheid: de zichtbaarheid vergroten binnen de gemeente en op scholen. Hoe zit het met roze ouderen?
  • Veiligheid: wat doet de gemeente om de veiligheid te bevorderen? Als idee werd geopperd om meer informatie op de gemeentewebsite te plaatsen.
  • Onderwijs: rol van de GSA vergroten. Paarse vrijdag is een goed initiatief, maar hoe zit het met de opvolging het hele jaar door? Bespreekbaarheid in lessen vergroten.
  • Pesterij: kan er een centraal aanspreekpunt LHBTI komen binnen de gemeente?
  • Ontmoeting: er is weinig te doen omtrent LHBTI in Nieuwegein. Wat zijn de mogelijkheden om dit uit te breiden?

En er kwamen nog veel meer mooie ideeën uit. De vraag is nu wat de gemeente kan realiseren en welke rol de inwoners zelf op zich kunnen nemen. D66 Nieuwegein gaat de komende tijd ook meedenken over het vervolg van de regenboogagenda. Ook wij vinden
dat iedereen zich veilig moet kunnen voelen en zichzelf mag zijn in Nieuwegein.

Kon je er niet bij zijn, maar heb je nog ideeën hoe we Nieuwegein inclusiever kunnen maken? Laat het ons weten. Of geef je ideeën door aan COC Midden Nederland of Art1 Midden Nederland.